In deze nascholing leer je hoe er muziektherapeutisch gewerkt kan worden rond de experiëntiële (ervaringsgerichte) technieken uit de schematherapie. Het ervaren en handelen in zowel de actieve als receptieve muziektherapie staat centraal waarbij er steeds vanuit de praktijk een koppeling wordt gemaakt naar de theoretische achtergrond.
De volgende oefeningen en technieken zullen aan bod komen:
- Het muzikale modusmodel; met muzikale sculptuur en receptief
- De rol van coping (muzikale beschermer) tijdens improvisatie werkvormen
- De meerstoelentechniek met muziekinstrumenten
- Improvisatorische werkvormen rond basisbehoeften
- Imaginatie als werkvorm binnen de receptieve muziektherapie
Ook zullen we aandacht besteden aan verbale en muzikale ‘Limited- Reparenting’ binnen de therapie. Het begrip empathische confrontatie komt aan bod, waarbij het gaat over zowel empathische- als ook empathisch confronterende strategieën.
Wat leer je in deze nascholing?
- Hoe je een eenvoudig modusmodel gefaseerd kunt uitleggen en toepassen in de muziektherapeutische behandeling
- Hoe het muzikale gedrag (coping) tijdens het uitvoeren van een improvisatie te koppelen is aan de modi en schema’s van een cliënt
- Hoe je de gezonde volwassene modus van de cliënt kunt versterken
- Hoe je imaginatie technieken kunt koppelen aan receptieve muziektherapie
- Welke muziektherapeutische werkvormen kunnen bijdragen aan het tegemoetkomen aan (gemiste) basisbehoeften
- Men maakt kennis met het begrip ‘Limited- Reparenting’ en hoe dit toe te passen in de muziektherapeutische praktijk
- Zicht hebben op hoe men zich als professional verder kan scholen in de schematherapie tot schematherapeutisch- werkende volgens het register schematherapie van de schematherapie vereniging