Veel muziektherapeuten krijgen te maken met cliënten, die problemen hebben met sensorische informatieverwerking (SI). Dit is het proces waarmee we interne prikkels en externe prikkels waarnemen, verwerken en op elkaar afstemmen.
Door meer inzicht te krijgen in dit proces en te vertalen naar de muziektherapeutische praktijk, leer je in deze scholing vanuit een andere invalshoek de problematiek van je cliënten te benaderen.
Tijdens de eerste dag zullen we ingaan op hoe het proces van sensorische informatieverwerking verloopt bij gezonde mensen, maar ook bij mensen met verschillende problematieken. Wat gebeurt er wanneer prikkels anders/slechter waargenomen worden of verwerkt? Hoe kan je dit observeren en interpreteren? En belangrijker nog: hoe kan je met muziektherapie bijdragen aan een betere sensorische informatieverwerking?
Je leert onder andere de alertheidsfases herkennen en welke muzikale interventies hierbij toepasbaar zijn. Na de eerste dag krijg je een concrete opdracht om mee aan de slag te gaan.
De tweede en derde dag staat in het teken van de eigen casuïstiek. We diepen deze samen uit en leren van elkaar.
Wat leer je in deze nascholing?
- Het herkennen van SI-problematiek.
- Deze vertalen naar de muziektherapeutische praktijk.
- Het vormgeven van muziektherapeutische behandeling gericht op het verbeteren van de sensorische informatieverwerking.