Wanneer cliënten ingrijpende of traumatische gebeurtenissen hebben meegemaakt kan dit posttraumatische stressreacties en de ontwikkeling van bepaalde copingstijlen in de hand werken. Cliënten kunnen zich hierdoor gedragen op een manier die hun omgeving, maar ook jou als behandelaar uit balans brengt.
Het is op dat moment van belang om als behandelaar kennis te hebben over de invloed van trauma en over handvatten te beschikken om de cliënt optimaal te kunnen ondersteunen. Daarnaast is het helpend als zowel jij, maar ook de omgeving van de cliënt dezelfde taal spreekt waardoor disfunctionele patronen makkelijker kunnen worden doorbroken.
Deze nascholing is oorspronkelijk ontwikkeld door het Amerikaanse National Child Traumatic Stress Network (NCTSN) en door Leony Coppens en Carina van Kregten vertaald en doorontwikkeld naar een Nederlandse context in de methode Traumasensitief opvoeden en begeleiden. Deze is als ‘goed onderbouwde interventie’ opgenomen in de databank van het Nederlands Jeugd Instituut.
De nascholing die bij het NIM wordt aangeboden is aangevuld met elementen die relevant zijn voor muziektherapeuten die traumasensitief willen werken, bijvoorbeeld op het gebied van psycho-educatie, attitude en de transfer van therapie naar het dagelijks leven. Daarnaast wordt in deze scholing stilgestaan bij het concept ‘trauma-informed music therapy’ (TIMT).
Wat leer je in deze nascholing?
- Kennis en handvatten over hoe je sensitief, maar ook effectief kunt werken met cliënten die ingrijpende of traumatische gebeurtenissen hebben meegemaakt.
 - Werken vanuit veerkracht. Leer hoe je meer inzicht en begrip ontwikkeld voor de kernovertuigingen, lasten én krachten van jouw cliënten en manieren waarop je deze meer in balans kunt brengen.
 - Psycho-educatie over trauma, stress en het brein effectief inzetten om algehele behandelmotivatie en begrip over de eigen problemen van jouw cliënt te vergroten.
 - Muziektherapeutische interventies en werkvormen aanbieden vanuit een traumasensitief gedachtegoed.